lørdag 23. oktober 2010

Dårligere innsats på treningen?



på treningsfronten har Emma siste månedene vist litt mindre iver enn før. Hun er jo en hund med mye iver og hun koser seg masse når vi trener, men den er ikke like eksplosiv som før, og hun har lettere for å "gi opp" eller å bli treg til å svare på kommandoer. Jeg har lurt lenge på hva jeg skal gjøre for å piffe opp tempo og få tilbake den hunden som fremdeles står og snurrer på treklossen lenge etter jeg har pakket bort treningsutstyret, mens huns prater høylytt til meg og ber meg holde på lenger :)

På sengen leser jeg nå igjen Ikke skyt hunden som er en bok om mye mer enn hundetrening, faktisk hvordan de universelle læringslovene fungerer i praksis helt ned til en de små tingene som å få tenåringsbarna til å rydde rommet sitt, samboer til å være mer blid når han kommer fra jobb, få venner til å ringe oftere og lignende. Hvordan lære katten å sitte, hønene til å danse, hesten å bukke, delfiner til å hoppe, og såklart, få hunden til å gjøre alle triks man måtte ønske. i kapittelet som gikk på forsterkning og særlig shaping (forming av nye atferder), gikk boken i detaljer om hvordan det er viktig å ALLTID avslutte med noe lett, eller den beste fremføring av øvelsen som kom om man trener på noe nytt. dette gjelder selv om man akkurat har begynt å trene, og man egentlig hadde tenkt å trene en halvtime. Gi bonus-belønning og leke litt og så GI SEG! Gi seg mens lysten til å fortsette er på topp! her hare jeg nok slurvet litt...
Det med å trene utholdenheten og tålmodighet hos hunden er også viktig. Den må lære seg at variabel forsterkning ikke betyr at den gjør feil men at den bare skal fortsette å jobbe. variabel forsterkning er noe av det sterkeste som finns er det ikke? spillegalskap bunner i den variable forsterkningens avhengighetsskapende lyst til å fortsette fordi neste kan være en stor bonus!
Og ikke bruke et "det du gjør nå kommer ikke til å belønnes"-ord er også viktig i endel sammenhenger. jeg har nemlig brukt oi som et ord når hun gjør feil for at hun skal kjappere komme videre til riktig løsning. om jeg sier sitt og hun legger seg ned, sier jeg oi! Men boken presiserer at dette fungerer veldig bra for drevne hunder med stort tempo, og på godt innlærte øvelser, men kan slå feil om øvelsene ikke er 100%, hunden er for ung, eller forsterkningene ikke kommer ofte nok i utgangspunktet, og hunden mister da fort lysten til å prøve fordi det er kjedelig å få feil (ikke føle at den får det til).
den tredje tingen jeg merket meg på kapittelet er at når man skal lære inn en ny øvelse må man holde styr på de forskjellige kriterier. Når man hever et kriterie, må man slakke litt på de andre midlertidig til det nye kriteriet er godt lært. eksempelet er om man skal lære seg å spille golf. da ville man først lært seg å kontrollere lengden på slaget. men når det sitter, og man skal jobbe med å få ballen til å gå i en nøyaktig retning må man ikke forsøke å slå både retning og styrke kriteriene like høyt samtidig! lær inn å slå ballen nøaktige retninger og SÅ legger man til begge kriteriene sammen! dette er jo veldig vesentlig fordi da vil man plutselig ikke få så mange forsterkninger i begynnelsen, øvelsen vil fremstå som for vanskelig og kjedelig og hunden gir ofte opp og går sin vei.


Disse tingene, kombinert med at jeg skal slutte å terpe på de øvelsenen hun kan men heller lære inn nye, som frysmarkering, snurre, rulle, apportering kun med leken en stund igjen og passe på å leke masse masse under hver eneste treningsøkt. Da har vi en plan! og den ser ut til å fungere litt allerede etter to korte økter ;)

God helg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar