tirsdag 2. mars 2010

Dekk

har det ihvertfall sluttet å snø, men det ligger igjen mye overalt og saboterer for trening og turgåing. Det andre valpekurset var ferdig igår men vi kommer nok til å treffes og ha litt utstillingstrening sammen iallefall senere. Det var for det meste teori og mye kjent, men vi fikk hatt en innkalling med 2 andre hunder løs. Først ble hun holdt mens jeg begynte løpe vekk, ropte og hun kom i full fart, dratauet som belønning som vanlig. Andre gangen gjorde vi det samme men da ble hun hos meg også etter hundene kom i full fart forbi, i tillegg avbrøt hun å leke med de andre hundene 2 ganger og kom til meg av seg selv for å leke videre og være med meg! Kjempebra!

For et par dager siden bestemte vi oss for å få inn Dekk, noe vi ikke har øvd på for hun har vært så henslengt hver gang hun legger seg og aldri egentlig tilbudt det i trening. Men etter litt trening på alt hun tilbø seg, ble jeg til slutt stående og ikke klikke for noe, hun ble full av frustrasjon først og prøvde alt hun kunne før hun satte seg ned foran meg og forsøkte stirre meg i senk. sånn sto/satt vi i sikkert 1 minutt før hun la seg ned, klikk-godbit og masse ros! jeg sto stille og ventet på et ligg til og det kom etter 10 sekunder, veldig bra! De neste 10 liggene (med to lekeøkter i mellom såklart) kom på løpende bånd og hun var kjempeflink! Dette gikk over all forventning, hun tok det jo så fort som jeg aldri hadde trodd skulle bli mulig! Så, på 5 minutter lærte vi altså inn at LIGG (kommandoen vil være Dekk når jeg først legger den på) er også en atferd som blir forsterket og som kan tilbys når vi trener. Både i går og idag har hun lagt det til på repertoaret sitt av atferder og den kommer i rekken blant de andre.

-på tur med pipeleke

Det er vel det vi har trent på siste uken omtrent, men også såvidt litt på apport, vi står fremdeles der vi var sist, men hun biter fortere over tauet når jeg fremviser det til henne nå og biter mye oftere ordentlig tak i det istedenfor å bare legge munnen rundt og ikke holde.

Planen fremover er å få inn 2 innkallinger daglig nesten hver eneste dag, for jeg ser at innkallingen er noe vi allerede er flink på og kan bli superflink på! apport må vi fortsette på såklart men også heve kriteriene en god del på hvordan hun ligger for det skal jo være en pen og rask ligg. Eller må jeg nå som jeg har begynt å sette kommando på ting, forsøke å få de til å holde, altså om jeg sier sitt skal hun sitte helt frem til jeg gir en fri-kommando eller en annen kommando selv om jeg beveger meg eller ting skjer rundt.
Akkurat idag sitter vi bare å venter på at klokken skal bli 14, for da har vi kallt inn de vi kjenner med boxervalper til lek og moro i den nedlagte barnehagen! Tinka kunne dessverre ikke komme, men det blir 4 boxervalper alikevel, på samme alder :)


Noen videoer til slutt:

-Musemattetarget har fått opp tempo inne også :)

- et par dekk uten kommando

-Gode venner

1 kommentar:

  1. Kjenner jeg gleder meg til å trene igjen når jeg leser her:)
    Kulde har gjort sitt til 0 trening, Major trives ikke ute da:) Skal ringe på veterinær kl 15 idag, da kunne han svare på om han hadde tid til å ta stingene. Håper...

    Jeg pusset rynkene til major med pyrisept, så smurte jeg på sårsalve, Bacimysin (skrives det slik?) Det funket som fjell. Nå passer jeg på å pusse de 1 gang pr uke.
    Lykke til på treff:)

    SvarSlett