tirsdag 23. februar 2010

Snø snø og mer snø



Det er ikke lett å trene om dagen når det blåser og snør om hverandre. Igår kom det over 20 cm med snø, og det fortsatte å snø utover natten. Emma var lykkelig over all nysnøen for den er jo fantastisk å hoppe og vase rundt i, men jeg syns det er litt kjedelig med tanke på treningsplanene vi har. Bilen blir måkt inn og må graves ut, og veiene er ikke brede nok til å møte andre på engang og hunden er våt på magen etter kort tid om vi ikke trener i parkeringshus...

Akkurat nå går det i å få opp tempo på SITT, som til tider er ganske seig på siruprumpa hennes, hehe. Vi trener derfor egentlig lite sitt i selve treningen, men når vi skal ut døren for å lufte oss er det en glimrende sitt jeg får tilbudt (at jeg har hånden på håndtaken eller er på vei til å åpne døren er lært inn til å være en sitt-kommando i seg selv). Når hun er litt giret og gleder seg til ut er sitt`ene superraske og rett opp-og-ned. så her er det alltid med godbiter også legger jeg på kommandoen samtidig, tar tre-fire sitt i gangen før vi går ut. Og jammen, på 3 dager har jeg endelig begynt å se litt kjappere sitt når jeg sender henne til musematten og hun får sitt kommando når hun tråkker på den (men vi er laaaangt unna ønskelig ennå haha).


Ellers har vi begynt å fokusere på apport. Vi begynte med en plastikkapportbukk og trente 3 økter en dag. Men når vi kom på kurset fikk vi klar beskjed om å alltid begynne med en gøy leke (dratau eller ligndende) i passende størrelse og form for at iveren skulle holdes vedlike. Dessverre mistet vi en hjørnetann under kursdagen (blod overalt), og en til hjemme under apporttrening (mer blod) så jeg er litt redd hun kommer til å forbinde det hele med litt ubehagelig. Det skal jammen ikke være lett (ps,Tennene var løse fra før av). Men, hun biter over og legger vekten bakover ca 50/50, så med et par dager til kan vi ta det videre. på kurset fikk vi hjelp av Siri og da gikk det faktisk veldig bra! Vi kunne til og med sende Emma med biteleken i munnen 3 meter fra Siri til meg, og også kaste den 1 meter foran henne, og så plukket hun den opp og kom til meg! første steg på apport! kjempegøy :) veldig glad jeg har en 100% sikker "slipp" på sekundet, for denne "slipp" blir da den betingede forsterkeren (den vil virke som en belønning fordi den er lært inn godt nok og det kommer alltid godbit rett etter denne) og jeg slipper å bruke klikkeren i tillegg til leke, "slipp", godbit, dra imot, kobbelet...


musematten er heller vanskelig å trene på nå, for forrige dagen la jeg den såklart oppå taket på bilen før jeg kjørte avgårde...

Og ellers kan vi snart kutte ut godbiter og bare bruke leker av diverse forskjellige typer for Emma er kun interessert i hunder eller leker, ikke spiselige greier på treninger på kursene, hehe


Men, det positive med snøen og solskinnet er at det blir mange fine bilder når søster Tinka (Trollsvingens Anya) kommer på besøk! Ina og Gerdt stikker stadig innom så jentene kan leke sammen, det syns de er så gøy og det er så moro å se hvordan de holder på. og ikke minst kjekt å ta med to litt slitne hunder hjem etterpå og at de sover det meste av hva som er igjen av dagen. Her er noen få (!) bilder fra idag, Tirsdag.
-Den som er med på leken får tåle streken
-Den avskyelig snømannen jager Tinka rundt...
-En hadeklem før vi går
-Gerdt får kos, kyss og omfavnelse også


- To stk slitne hunder i sofaen etterpå

1 kommentar:

  1. Ikke lett å få trent så effektivt når man nesten snør ned nei. Vi er veldig heldige som har muligheten for innetrening selv om det er bare 1 gang i uka.
    Lett å se at søsknene setter pris på hverandre:)
    Morsomme bilder.
    Nå ønsker vi oss vår - fått nok vinter nå!
    Klem fra Linda & Co

    SvarSlett