onsdag 3. februar 2010

Trening med videokamera

-Emma 16 uker gammel

Siden jeg endelig har skjønt hvordan jeg skal få til å filme med fotoapparatet, har jeg forsøkt filme noen snutter av treningen idag. disse videoene er flere korte treninger og det var vanskelig å filme øvelsene for jeg ble opptatt av hvor vi var og hvilken siden hun hadde til kameraet, det gjorde at flere av øvelsene ikke ble helt som de bruker, men jeg skal øve på det ;)

Her er en smakebit av de ting vi trener på inne:

Musematte-target; Emma skal løpe bort og trampe på musematten med foten, jeg kaster en godbit og hun skal løpe bort og gjøre det samme. Jeg bruker ingen kommando, peker ikke bare legger ned musematten og ser om hun forsøker få meg til å klikke (altså forsøker hun selv å finne ut hva jeg vil trene på). Denne øvelsen her har vi mye mer flyt på til vanlig enn på denne videoen.


-musematte-target

Target med snuten har vi også lært inn, både på targetstick som jeg ikke filmet denne gang, på en post-it lapp som vist her (supert når man senere skal lære både å lukke skuffer eller trykke på lysbrytere for eksempel), og også håndtarget hvor hun skal dytte snuten i håndflaten vår (kjempefin hjelp ved passeringstrening senere).
Hun tok det ikke like bra som på kjøkkenet hvor vi har øvd mest på den (kun et par ganger foreløpig), så jeg peker mot veggen iblant som dere ser, det er egentlig litt lokking som vi helst ikke bruker i klikkertrening.

-post-it target

Og så til slutt den berømte utgangsstillingen som brukes i "fri ved foten" øvelser og innkalling i lydighetsprogram. Før i tiden skulle hundene komme inn til oss på høyre side og gå rundt oss bak før de satte seg inntil foten vår på vår venstre side. Nå er det blitt mye mer populært at hunden kommer direkte inn på venstre side og snurrer baken rundt til de treffer benet vårt. For å få til denne har vi begynt med å legge musematten (pote-targeten) på en tykk bok eller en kloss. Vi fjernet fort musematten når hunden skjønte hun skulle stå oppå med frembena. så er det bare å klikke og belønne for hver minste lille rykning i bakparten. helt til hun begynner å flytte på bakparten. Denne øvelsen har vi øvd på nesten hver dag (maks 3 min daglig med 1-2 lekepauser mellom) i 3-4 uker nå, men her er resultatet :D

-kassemetoden av utgangsstillingen

Også helt til sist vil jeg legge til to korte videoer av hva som skjedde etter vi var ferdig med å trene. Jeg drev å pakket bort godis, treningsleke, utstyr og kamera. Jeg hadde glemt klossen på gulvet og fikk plutselig øye på Emma som gjerne ville forsøke finne ut om det var noe annet som ville få meg til å klikke og belønne, for hun syns det var altfor kort økt...

(beklager at jeg holdt på å le meg ihjel men jeg har aldri sett maken) Hun syns ihvertfall helt klart at det er veldig gøy å trene!

-Emma improviserer

3 kommentarer:

  1. Så gøy!! Jeg er virkelig imponert over dere, skikkelig flinke. Her trenes det også litt klikker om dagen. Det er så kaldt ute, tar bare noen korte turer.
    Ha en fin kveld! Klem fra oss

    SvarSlett
  2. Så flinke dere er!! Har trent mye dere ja. Artig når hundene har skjønt hva klikker dreier som om, og de tilbyr alt mulig til oss. Har startet litt med Maya, hun har blitt flink med musematta, og nå er det kontakt og på plass vi trener på.
    Lørdag blir det en tur på valpeshow igjen. Lurer på åssen det går, har ikke trent så mye utstillingsteknikk med henne enda, blir ganske vrak etter ridetimene, så det går litt ut over treningen hennes. Hardt med hest, men veldig trivelig også.

    Klem fra Bexmagjengen

    SvarSlett
  3. Så flott!! Emma er superflink!! Gøy å se videoene! Dere er kjempe-flinke!

    Stor klem fra Trollsvingen! :)

    SvarSlett