onsdag 17. februar 2010

BIR og utstillingstrening


Ja nå må jeg stolt få starte med å si at vi gjorde det veldig bra på vår første utstilling! Jeg som hadde gruet meg så mye og følte ikke jeg hadde fått til noe hjemme eller på trening når det gjaldt utstillingsdelen. Vel, vi endte på BIR og jeg er kjempestolt av lille frøkna! Emma var faktisk kjempeflink og gikk for det meste veldig pent i båndet når vi løp i ring og trekant og hit og dit. Og hun sto veldig fint egentlig mesteparten av tiden (jeg setter litt av den gevinsten på at jeg ikke har trent "sitt" ennå).




For å lese mer om resultatene, dommer og kritikken finnes det mer om dette på min hjemmeside www.123hjemmeside.no/siljemar

Men idag, onsdag 17 februar har vi vært ute i knarrvik og hatt en time kun utstillingstrening med valpekurs nr2. Jeg har investert i en liten pipleke (som egentlig bare hveser og ikke piper) til å løpe med i hånden, og denne fungerer veldig bra! det er en liten rød/orange gummisak på str med en bilnøkkel og Emma elsker den (sikkert som Major sitt lille røde pipedyr).

Jeg måtte leke mye før hun i det hele tatt fulgte med på meg, for litt kontakttrening måtte til før vi nærmet oss de andre. det funket faktisk ti ganger bedre å gi leke eller dra litt med henne i draleken, heller enn å gi godbit (som hun bare spyttet ut eller ikke ville ha fordi det andre var så spennende å se på). etter et par tramp på musematte og litt baklengsgåing med kontakt skiftet vi til utstillingsbånd og begynte.

gikk tregt i begynnelsen for her kom vi så nærme de andre at hun bare dro motsatt vei og hoppet rundt. men etterhvert fant vi at lille pip kunne være behjelpelig her også! når hun først travet et par steg kjempefint, roste jeg og kastet lille pip på bakken så hun fikk leke med den i 15 sekunder. Så bytter vi mot godbit ("slipp" sitter som et skudd!!) og løper videre. Med litt tålmodighet og gradvis øking av hvor lenge hun måtte gå fint før hun fikk den, kunne vi til slutt trave nesten en hel ring hvor hun gikk veldig fint og bare gledet seg til å få pipedyret! vi travet til og med forbi valper som sto stille med 1 meters avstand hvor hun ikke så valpene engang for jeg hadde begynt å rose masse (så hun trodde dyret kom snart).
Veldig fornøyd med treningen idag, selv om vi fremdeles er mest hopp og sprett :) vi gjør god fremgang og merker at ting går litt mer "automatisk", som for eksempel "slipp" når jeg vil ha leken hun har, tøffelen, 200-lappen hun har stjålet eller leiebåndet hun drar i munnen, det er akkurat som om hun spytter det ut uten å tenke over det!

1 gang igjen på valpekurs nr 1, vi skal øve på apport og avlevering og også vise frem den tingen vi er best på... Jeg tror jeg kanskje skal velge musematte og se om ikke vi får den litt mer intensiv. Og også lære inn sitt riktig så hun kan sprinte bort til musematten og sitte ned der.

Også må jeg jo til slutt legge til et par bilder fra vi var på besøk hjemme hos mine foreldre i helgne :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar