torsdag 28. januar 2010

Burtrening

Ja, da var det på tide å ta burtreningen litt videre. Jeg begynte kun et par uker etter at Emma kom til oss, men vi har egentlig ikke lukket buret altfor mange ganger over tid (maks er vel 10 min...), men siden vi både skal bruke bur på treninger, utstilling og hun kommer til å ligge endel i de i bilen når vi senere skal reise hit og dit på diverse ting, har jeg satt burtrening veldig høyt for at buret skal bli en av de beste stedene å være, og at hun kun skal slappe av der inne. Jeg ønsker også etterhvert å kunne ha enkle kommandoer på å gå inn i og komme ut igjen.

Den første dagen (for lenge siden) jeg tok tak i det denne treningen, kuttet jeg opp godbiter i små biter og fordelte det på 4 små skåler rundt i leiligheten. Hver gang jeg gikk forbi buret slapp jeg 3-4 godbiter nedi, så neste gang hun tilfeldigvis tuslet inn dit ble det en kjempepositiv opplevelse. Jeg passet på at hun ikke så at jeg gjorde det, og etter 5-6 ganger (sikkert over en time eller to) gikk hun kontinuerlig inn i buret og ble sittende rolig der og slappet av.

Neste nivå var at jeg klikket, roste og kastet en godbit til henne akkurat idet hun gikk inn i buret. Dette gjorde jeg de gangene hun gikk inn i buret den kvelden (sikkert 10-15 ganger over en time).
De neste dagene byttet vi selve klikket med kommandoen GÅ INN, så hver gang jeg så hun gikk inn i buret sa jeg GÅ INN, og roste og kastet godbit. når hun gikk ut sa jeg KOM UT, men jeg ga ingen godbit for det. Dette øvde vi på bare et par kvelder også ble all burtreningen dessverre glemt, med unntak av noen godbiter som "tilfeldigvis" lå der iblant, helt til nå.


Idag har det kun blitt klikk-godbit om hun LEGGER seg ned i buret, altså litt høyere kriterier. jeg har sett på tv i et par timer, med en skål oppkuttet og litt tørket blodpølse (storfavoritt!!) og klikkeren foran meg. Jeg slo det hele sammen med at Sico også skulle bli liggende i sin kurv, så for hvert klikk fikk han også kastet en godbit (han har ikke reist seg fra kurven i hele kveld... hehe).
Jeg varierte litt for om jeg klikket for at hun LA SEG, at hun BLE LIGGENDE (selv om jeg satt, sto, tok på meg jakke, lukket opp utgangsdøren, gikk på kjøkkenet). Jeg testet også GÅ INN kommandoen 6-7 ganger, og hun snudde (selv om hun var på vei et sted) og gikk tilbake inn i buret 4 ganger.


Hadde også en runde hvor jeg lukket døren når hun lå nede og klikket for at hun ble liggende forde. Jeg gikk på kjøkkenet, badet, soverommet, kontoret og ut i gangen og hun ble liggende stille. når hun satte seg opp en gang og pep litt, ventet jeg med pokeransikt og så videre på tv uten å kaste henne et blikk, på 30 sekunder lå hun nede igjen.
øvde på kom ut også, men det funket kun om jeg sa "Emma, kom ut her" og ikke om jeg sa "kom ut", ergo er det innkallingssignalet "Emma kom her" som gjør at hun kommer ut, jeg tror jeg må finne annen kommando for ut-av-buret...

Mål med burtrening: å kunne be henne legge seg der hver gang jeg ønsker det (besøk, utstilling, trening, vasker gulv...) og at hun syns det er veldig kjekt å få beskjed om å gi dit, at hun skal gå ut og inn rask og bli liggende og slappe helt av over lengre tid.



Også måtte vi forsøke oss på å STÅ igår kveld, vi hold på og klikket og ga leverpostet for alt egentlig så det bare skulle være moro. Jeg tittet på tenner og flyttet på ben og øvde på stå, stå, stå, stå... og jammen sto hun litt etterhvert også! men bakbena skled ut bak (parketten, ikke hennes feil) også falt rumpa ned i gulvet iblant om jeg reiste meg opp og sto foran eller på siden av henne. Problemet med å GÅ pent med utstillingsbåndet var at hun syns halsbåndet var litt ubehagelig når jeg såvidt la trykk på det, så det er noe vi må ta sakte men sikkert så ikke hun får noen dårlig opplevelser med selv utstillingen også.




En god treningsdag, det er gøy! Nå sover hun i buret og har ikke vært ute av det på lenge ;)

2 kommentarer:

  1. Er innom og leser bloggen din med jevne mellomrom. Gratulerer med lille Emma!

    Var ik like bevisst på burtreningen som deg, men gav hun alltid tyggebein, tomme yougurtbokser og annen snacks inne i buret og snart sprang hun inn i buret med en gang hun ante sjansen for godsaker. Og hun er blitt veldig glad i buret sitt, særlig stoffburet! Rekker knapt å sette det opp, før hun er der og presser seg inn...;) Kjekt med hund som trives i buret sitt, ja. Lykke til videre med treningen!

    SvarSlett
  2. Hei :)
    Burtrening er kjempe-lurt. Ser ut til at Emma takler det meste, ei trygg og fin boxer-frøken.
    Gleder meg til å treffe henne i Leto-hallen.
    Klem Linda & Co
    PS takk for at du stemte på bildet mitt:)

    SvarSlett