tirsdag 26. januar 2010

Mer valpekurs


-Kan da ikke sitte på gulvet når vi sitter og skravler?

Mandag kveld (igår) var vi på det andre valpekurset vårt, det er oppdretteren til Hakuna som holder det, så det var hele kullet med weathen terriere og kun Emma utenom som deltok. vi begynte med at valpene fikk leke litt på det inngjerdte området (kjempefint lagt opp for hund der oppe!!) før vi kjørte på med kontakttrening igjen. Det gikk ikke så bra som på lørdag, hehe... Emma syns nok den nye banen, alle menneskene som var med, agilityhinderne og at det var mørkt ute var mer enn nok å titte på enn meg, men vi fikk nå til endel etterhvert og det hjalp godt på å bevege seg endel mer fant jeg ut for hver gang vi stoppet litt mistet jeg henne litt.
Midt i gikk vi inn i hytta for å varme oss og valpene litt, og hadde litt teori hvor vi lærte en smart "nei" øvelse (bruk gjerne heller et annet ord) og også noen avslapningsøvelser, som er veldig fine å bruke på gale boxervalper når de blir for ville inne for eksempel. Å legge valpen på ryggen i fanget og kose med den ved å stryke på magen er en god øvelse visstnok, og gjøre det i begynnelsen når de er litt trøtte og kosete, og så jobbe det videre til man faktisk kan ta opp valpen når den er helt raptus og få den i roligmodus når man trenger det. Emma har jo alltid likt å ligge på den måten og jeg skal jobbe videre mot å kunne ta henne opp sånn når det "koker over" av energi i hjemmet, for det hender jo iblant med en liten boxer...


Vi hadde 2 innkallinger her også og det gikk like bra som igår, vi var eneste som brukte leke som innkallingsbelønning, men jeg fortalte de alle at jeg har fått en mye bedre innkalling (mer fart og iver og hun blir hos meg for å leke) etter at jeg byttet fra godbiter til draleke på innkalling og inspirerte kanskje noen andre også til å bruke det.
-verdens beste innkallingsleke ;)

Kontakt under de andres innkalling var ikke tilstede for hun var helt vill for alle som ropte og løp for å få med seg hundene...

Jeg snakket med treneren etter det var ferdig om ikke vi kunne begynne rett på litt utstillingstrening neste gang for om bare noen uker skal jeg på min aller første utstilling. Jeg fikk noen utstillingstips og hjemmelekser: jeg måtte finne ut kleskoder, kobbel og halsbåndtype som skal være på på utstilling, og litt hvordan de skal stilles opp, så skulle hun ta med noen skriv til oss og vi skulle begynne på det neste gang.

idag, tirsdag har jeg snakket med Bente (Bexma Kennel) og fått den infoen jeg trengte, og så tok jeg turen ned til byen og handlet fint utstillingshalsbånd og et tynt, kort, sort lærkobbel til, så nå er det bare å øve øve øve!!
-nytt kobbel og ny utstillingslenke :)

2 kommentarer:

  1. Søte Emma, hun er vakker:)
    Takk for tipset, jeg må ut å få i annet fòr imorgen.
    Du er flink til å trene, det får du masse igjen av siden. Vi har ligget på latsiden...Major trives ikke ut når det er kaldt og kulde har vi da hatt i lang tid. I skrivende stund ligger han foran peisen...brekker seg litt av og til..
    Lykke til med utstilling..spennende:)

    SvarSlett
  2. Heisan!

    Ser dere har vært ute og handlet ja, så nå er dere snart klart for første Emmas første valpeshow. Det går nok helt fint, bare møt opp i god tid og lær av hva dommeren og de andre utstillerene gjør. Det kan være litt vanskelig for en valp å løpe i ring med noen bak og noen foran, så tren på det hvis dere har mulighet.

    Klem fra Bexmagjengen

    SvarSlett