onsdag 28. april 2010

Hopp-stå



Mandag formiddag satte jeg igang med øvelsen Hopp-stå inne på stuen, som innebærer at hunden skal hoppe opp i stående om den får kommandoen hopp-stå fra liggende eller sittende. Det er en smart løsning for å få alle fire bena plassert riktig i forhold til hverandre, også er det en morsom vri på vanlig stå opp fra sitt/ligg.
Jeg begynte med å bare stå stille foran henne etter vi hadde trent litt friville atferder, og hun ble såklart veldig ivrig og la seg ned, satt seg opp, kom i utgangsstilling, frysmarkerte på benet mitt og litt andre finurlige fremvisninger. Til slutt kom såklart et hopp opp på meg (i frustrasjon), hvor jeg klikket og ga belønning. Jeg lot henne hoppe opp og sette bena i magen min 3 ganger, før jeg så begynte å flyttet meg vekk fra henne hver gang hun hoppet så hun ikke nådde frem. Etter 3-4 ganger slik flyttet jeg meg så jeg hadde en del av stuebordet mellom oss, nå var det umulig å forsøke lene frembena på meg, og hun fortsatte å hoppe opp med fremparten. Noen av hoppene hadde en liten vridning på seg mot ene eller andre siden, men jeg hadde så lave kriterier at det fikk hun gjøre. På slutten var kravet at hun ikke skulle vri seg (iallefall ikke mer enn et par cm), og jeg begynte sette på kommandoen mens hun utførte hoppene. Det siste jeg gjorde var at jeg ba henne ned i ligg eller sitt og ga kommandoen hopp og hun spratt opp. Kjempegøy! dette må vi trene videre på!

Mandag kveld hadde vi siste dagen på kurset og flere forsøkte å trene lineføring med instruksjoner om vendinger fra en person stående på siden, jeg valgte å heller trene på kjeding siden det blåste storm og regnet i ett sett, for å si det pent var det ikke mye konsentrasjon fra min hunds side...

Vi trente også såvidt på ligg, og bli liggende men det gikk heller dårlig i dette været. Kaldt og guffent var det virkelig, og Emma hadde nok med å forsøke fange dekkenet sitt som blåste opp bak på rumpen og alle ting som kom rullende på bakken med vinden. Og de få liggene vi fikk til var omtrent 5 cm fra bakken...


men jeg må jo si at kjeding gikk mye bedre! vi skulle trene inn en kjede med 3 momenter slik at den bakerste ble den som ble belønnet. Vi forsøkte først to, hvor vi skulle kjede håndtarget og sitt. Vi trente inn sitt, sitt, sitt, sitt. Så tok vi et par håndtarget med belønning, før vi forsøkte kjeden. Vi begynner da med sitt, belønning for sitt, så håndtarget-sitt-belønning. Det gikk kjempebra! Så vi valgte å legge til et moment til, tramp på target (her var det en trekloss). Testet at den satt, så begynte vi med sitt-belønning, håndtarget-sitt-belønning og til slutt tramp på kloss-håndtarget-sitt-belønning. Hun var suveren! ;)

Dexter fikk sitte på til trening.

Igår, tirsdag, var vi tilbake på fellestreningen for å terpe litt på apport, hopp over hinder, avstandsbelønning, ligg og litt lineføring. Været var hundre ganger bedre, med sol og bare litt vind, men konsentrasjonen var ikke veldig mye bedre. Jammen går det opp og ned på disse treningene! Men hopp over hinder gikk veldig fint, vi forsøkte såvidt det var å stille oss i bue fra hinderet og hun tok det en gang, men så kom det 5 andre hunder inn på banen og vi avsluttet så hun ikke skulle finne det morsommere å hoppe bort til de istedet.
Jeg har fått bitepølsa jeg bestilte fra klickerklok.se og fikk trent litt på at hun bet over den, siden leken var ny holdt hun ikke så godt ennå, og endte til slutt opp med å slutte å bite men heller frysmarkere på den, haha!
Dexter og Erika
Susanne og Hakuna

Avsluttet med en liten tur i begynnelsen av Sandviksfjellet, denne gangen hadde vi sikkert rundt 15 hunder løs på tur og det var kjempegøy å se hvordan de ordnet og styrte hele veien. Godbitsøk på toppen for å roe ned gira hoder også tuslet vi ned igjen til bilene, veldig fornøyde hunder ihvertfall!


Nå er det treningsfri i flere dager, vi skal forsøke arrangere boxervalptreff igjen en dag, gå flere turer alene, med Sico og med andre, og ha litt lekemøter, det er greit å variere litt så hverdagen ikke blir ensformig ;)
Men noen korte økter inne skal vi nok ha, vi kan fint trene litt på diskriminering av kommandoer (ikke sitt på ligg kommando), holde på apporten, og hopp-stå såklart. Også må jeg jo forsøke lese til eksamen som er om 3 uker...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar