fredag 2. april 2010

påsketrening



Ja det er klart vi trener i påsken! bloggen har ikke blitt skrevet i på en stund men det er vel fordi vi ikke gjør så mye nytt, iallefall ikke veldig spennende nytt. vi forsøker terpe på det vi kan for å forbedre det. Vi har trent med Susanne og Hakuna for at de to små skal lære seg at vi som regel trener når vi treffes, ikke leker som vi alltid gjorde før (noe som har gjort treningskonsentrasjonen skikkelig dårlig). Vi trener fortsatt på innkalling og jeg har begynt å ha noen innkallinger på tur. Jeg har funnet to fine steder hvor jeg kan gå med Emma løs så hun får lære seg å holde seg i nærheten av meg uten at jeg hele tiden skal være usikker på om det kommer noen. i tillegg trener jeg og susanne iblant med en og en hund så vi begge kan ha øvelser med en, mens den andre ligger i bur på siden. på denne måten kan vi trene flere hilse-situasjoner hvor Emma skal bli sittende selv om noen kommer bort og begynner snakke med meg, og hun må vente på en hilse-kommando før hun får hilse.

Ellers har vi hatt burleker ofte og det går veldig bra! noen ganger feiler hun men jeg kan be henne inn i buret og gå ganske langt vekk, kaste leker og godbiter rundtomkring og hun venter med døren åpen på frisignalet. Hun er blitt veldig flink!

Forsøker å legge på kommando på LIGG med hun er så treeeg på å legge seg ned og må ta en liten sirkel og skli sakte ned hver gang...hehe, håpløst :) vi må nok bare fokusere ennå litt mer på liggtrening fremover.
jeg er blitt invitert opp til Stend landbruksskole for å se på IPO trening og skravle litt hund med den fremste treneren på IPO her på denne kanten av landet. jeg har aldri vært noe interessert i det, men jeg visste heller ikke hva det var før jeg ble ivrig fortalt av et par som holder på, så hvorfor ikke reise og titte litt ihvertfall når man har sjansen.

Planen før påsken er over er å begynne å trene henne på spor, vi fant kjempegode artikler om det på nettet, har ikke siden i hodet men søk på firkantspor, det er det vi skal begynne med så hun lærer seg å roe seg og bruke god tid i fotsporene.
Vi har såvidt gjemt favorittleken hennes (et lite pipedyr) bak stubber og under løv langsmed siden på treningsbanen og hun finner den med nesen, men å bruke leke gjorde henne altfor ivrig og hun hopper egentlig bare av og på sporet litt på tilfeldighet fordi hun blir helt vill.

Ellers går det i påskegodt, gule stearinlys, lodne påskekyllinger på bordet og litt rødvin nå og da :) og såklart to herlige hunder som er med i skog og fjell på dagtid og ligger og sover i fanget på kvelden. må se å få inn litt ustillingstrening igjen snart også siden vi skal avgårde til Førde 25 april for å stille for første gang i klassen 6-9 mnd.
Men, frem til da, er det en uke til med ferie, feiring av 25års dagen min den 8 april og litt fest og tullball i den anledning.
GOD PÅSKE!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar