tirsdag 20. april 2010

mandag og tirsdag: hopp, apport, bli og ligg





-Noen bilder fra fellestur tirsdag kveld ca 10 hunder løs på tur :)





Ja det nå bare en kveld igjen på Konkurranselydighetskurset vårt, disse kursene bare flyr avsted!! Men vi har kommet kjempelangt på dette siste kurset her og Emma har virkelig begynt å være mye mer tilstede med meg på timene og treningene. Jeg må vel nesten begynne å lete etter et nytt kurs, men tror torsdags, tirsdags og onsdagstreningene skal holde i en mnd eller to først ;)

Mandag: Siste kurskveld terpet vi litt videre på apport, som vi ikke har vært borti på en stund så det gikk bare helt greit (hadde jo ikke med noe realt bitemateriale heller og leken ble for pusete til denne treningen). Vi viste også frem øvelsene vi hadde baklengskjedet, vi hadde lagt sammen musematte-target og sitt, men Emma var først ut av alle hundene til å vise og hun hadde ikke "landet" ennå så hun hadde bare en raptus i 120km rundt meg og musematte og alt, hehe. Hun fikk til 2 på slutten men så var vår tid ute.
Det siste vi var borti bli, enten ligg eller sitt, på linje. Emma har jeg nå siste uken forsøkt å legge til kommando på LIGG, og inne funker det sånn greit bra nå, hun kan legge seg og sette seg opp igjen og stå men iblant er hun usikker på kommandoene og klusser litt mellom de forskjellige kommandoene. Jeg må ta meg selv et skritt tilbake og lære de inn skikkelig, det er jeg som har vært litt for kjapp i svingene her.

Men bli-sittende funket veldig bra på kurset, jeg kan gå relativt langt unna og hoppe og leke litt rundt henne mens hun blir sittende. Jeg gikk en runde rundt henne også men jeg tror det bare var flaks at hun ble. Det irriterte meg litt der og da at jeg ikke har kommet så langt at jeg har klart å lært henne å ligge på kommando ute, for de fleste andre hadde en ligg-bli, mens jeg hadde en sitt-bli. og ligg er jo tilhørende de første lydighetsprøver. Men jeg bestemte meg for å gå hjem og fokusere på det en uke. Sist jeg fokuserte på kun en ting på en ukes tid bare slapp det helt og hun fikk superfremgang på bare noen dager. Sånne dager er vanvittig moro!

Tirsdag: Og tror dere ikke jeg gikk på kveldstreningen på Tirsdag, bredde ut teppet, og hunden LA SEG NED!! den første var kanskje ikke pen (albuene 5 cm over bakken), men hun fikk så mye godbiter at hun skjønte tegningen med en gang, det lønner seg å tilby ligg ute!! Vi trente ca 10 minutter av kvelden på ligg og jeg var kjempefornøyd med dagens gjennombrudd :D Hun er kjapp til å sette seg opp i sitt fra ligg, men hun er ikke så kjapp på å reise seg i stå, så kanskje STÅ får bli neste øvelse, jeg har jo veldig lyst til å lære henne en hopp-stå ;)

Etter treningen gikk vi felles tur med en haug med hunder opp mot sandviksfjellet igjen, kun 20 denne gang men det holder for de yngste :) dessverre ikke noe godbitsøk denne gangen for det var litt matforsvarende hunder med og det er bare dumt. Emma storkoste seg som vanlig og var vel egentlig ikke det minste usikker idag, det tok ca 10 sekunder fra vi slapp de til hele ryggbusten hennes var nede og halen var oppe igjen :) fremgang her også ;)

imorgen er det utstillingstrening med Susanne og Hakuna som gjelder!!

1 kommentar:

  1. Så flink dere er til å trene:) Emma er heldig som fikk komme og bo hos deg!!
    Vi skal til Sunndalsøra i helga, utstilling lørdag og søndag.
    Lykke til i Førde. Klem fra oss

    SvarSlett